Wednesday, December 19, 2018

Pertahankan Bersama : Bab 1

Tahun 2004

"Isha, jom makan." Tegur Hassan.

"Aku dah janji nak makan dengan kawan aku kejap lagi. Lain kali ya Hassan?" Balas Farisha.

"Yelah." Jawab Hassan lalu terus beredar tinggalkan Farisha.

Setelah masuk usia 19 tahun, Hassan tetap ada perasaan terhadap Farisha. Bukan kali pertama Farisha tolak ajakannya untuk pergi makan bersama. Hassan rasa pelik tak mungkin Farisha terus berubah sedangkan baru sebulan jadi pelajar Universiti Putra Malaysia di Selangor.

"Apa salah aku?" Hati Hassan mula terdetik.

Hassan masuk bilik hostel lalu mencampak begnya di atas katil.

"Hassan, jom keluar makan. Aku dah lapar ni." Kata teman sebiliknya sambil sikat rambut.

"Takkan kita berdua je Johan? Amin dengan Shuib tak ikut ke?" Tanya Hassan.

"Nanti kita pergilah bilik dorang ajak makan sekali." Jawab Johan yang sudah selesai menyikat rambutnya.

"Yo Hassan, yo Johan, jomlah makan." Tiba-tiba muncul suara dari belakang Hassan.

"Eh, Shuib ke? Ingatkan penyanyi rap mana tadi." Kata Hassan setelah melihat kelibat Shuib dalam biliknya.

"Dah lapar sangat ke sampai datang sini? Kita orang baru nak pergi bilik kau Shuib." Kata Johan sambil tersengih.

"Perut aku dah keluar lagu hip hop ni." Kata Shuib melawak.

"Tunggu jap aku nak ke toilet. Pas tu kita keluar pergi makan sama-sama." Kata Hassan pula.

5 minit kemudian Hassan, Johan, Shuib dan Amin bergerak menuju ke foodcourt yang tidak jauh dari hostel mereka. Selepas 20 minit makan dan berborak kosong di foodcourt tersebut, bahu Hassan dicuit oleh Johan.

"Cuba kau tengok sana. Isha dengan siapa tu?" Suara Johan seolah berbisik.

Hassan terdiam melihat Farisha dengan lelaki yang tidak dikenalinya. Shuib dan Amin pun ikut menoleh nak tengok Farisha keluar dengan siapa.

"Zahid tu.. Aku kenal dia tu." Kata Amin.

"Masa sekolah menengah dulu pernah bercinta dengan Cikgu Milah ajar Sejarah." Sambung Amin.

"Habis tu satu sekolah tau ke?" Tanya Hassan.

"Mula-mula tu tak ramai yang tahu. Entah macam mana satu hari tu masa waktu balik sekolah ada sorang laki badan gempal pergi belasah Zahid. Ada dua orang lagi ikut laki gempal tu belasah Zahid sampai berdarah-darah. Laki gempal tu bagi warning kat Zahid jangan kacau tunang dia. Lepas tu satu sekolah tahu dia bercinta dengan Cikgu Milah. Kisah lama.. Dah kahwin pun Cikgu Milah dengan laki gempal tu." Jawab Amin panjang lebar.

"Mana kau tahu dia kahwin dengan laki gempal tu?" Tanya Hassan lagi.

"Laki gempal tu kawan pakcik aku rupanya. Aku ada ikut pergi majlis kahwin dia. Dari situlah aku tahu." Jawab Amin.

"Tak nak pulak dia bercinta dengan lecturer kat sini." Kata Hassan.

"Aku rasa dia takut kalau lecturer sini pun dah bertunang." Kata Amin sambil tergelak sikit.

Mata Hassan tertumpu pada Farisha yang kelihatan ceria dengan Zahid. Entah apa yang mamat tu ayat sampai Farisha asyik tersenyum lebar je. Sakit hati Hassan melihatnya.

"Jomlah kita gerak." Kata Hassan sambil berdiri.

Johan, Shuib dan Amin pun bangkit ikut Hassan.

Beberapa bulan kemudian pun, Farisha masih keluar dengan Zahid. Apabila Hassan tanya Farisha pasal status hubungannya dengan Zahid, jawapannya..

"Kitorang dah couple.." Jawab Farisha tanpa rasa bersalah.

"Couple? Janji kita masa dulu tu kau tak ingat ke?" Tanya Hassan.

"Itu kan cinta monyet masa sekolah dulu." Aku rasa kita lebih baik jadi kawan je." Jawab Farisha sambil tergelak kecil.

Terdiam Hassan mendengar jawapan tersebut. Tak tahu nak respon macam mana sebab hatinya masih ada perasaan terhadap Farisha.

"Kau pun carilah awek kat sini. Aku tengok banyak yang cantik-cantik." Kata Farisha lagi.

Tiba-tiba handphone Farisha berbunyi. Farisha keluarkannya dari bag dan tengok skrin handphone sebelum menjawab panggilan tersebut.

"Hello.. Ok nanti I datang.. Love u." Kata Farisha sebelum menyimpan semula handphone di tangannya.

"Zahid dah call nak ajak tengok wayang. Aku pergi dulu ya. Bye." Kata Farisha sebelum meninggalkan Hassan.

Hassan rasa macam nak menangis masa ni. Sakit hati dan kecewa yang teramat sangat. Apa ayat Zahid sampai Farisha nak couple dengan dia?

Waktu malam sebelum tidur pun, Hassan asyik teringat balik janji Farisha terhadapnya. Terngiang-ngiang di telinganya kata-kata Farisha.

"Pertahankan bersama cinta kita ya?"

Ayat tersebut buat Hassan rasa terikat dengan Farisha. Hassan rasa pelik macam mana Farisha boleh terpikat dengan Zahid? Kusut kepala Hassan memikirkannya.

Pada keesokan harinya, Hassan pergi berjumps lagi dengan Farisha. Hassan tak boleh terima untuk melepaskan Farisha ke tangan orang lain. Masih belum kahwin, masih ada peluang.

"Isha, kau bagilah aku peluang. Takkan tiba-tiba je kau boleh couple dengan Zahid?" Kata Hassan yang tak puas hati.

"Kan aku dah cakap semalam. Kita lebih baik kawan je." Nada Farisha agak serius.

"Baru berapa bulan kenal dia dah couple?" Tanya Hassan.

"Biarlah aku couple dengan dia. Kau carilah orang lain." Jawab Farisha.

"Apa yang hebat sangat pasal Zahid ni Isha?" Tanya Hassan lagi.

"Sebab aku handsome, kelakar dan berduit." Tiba-tiba muncul suara dari belakang Hassan.

Terkejut Hassan mendengar jawapan poyo tersebut. Ikutkan hati nak ditumbuk je mulut orang yang berkata macam tu sekarang.

"Muka kau macam tak puas hati je?" Tanya Zahid yang kini berdiri sebelah kiri Farisha.

"Sudahlah u.. Tak mau gaduh-gaduhlah." Kata Farisha lembut.

"Farisha dah banyak cerita pasal kau kat aku. Dia anggap kau macam abang je." Kata Zahid serius.

"Kalau jadi apa-apa kat Isha, siap kau." Kata Hassan dengan tegas.

"Itu kau tak payah sibuk. Tahulah aku nak jaga dia macam mana."

"Ah, kau cakap macam dia bini kau je sekarang."

"Sebelum dia jadi bini aku pun, aku tetap nak jaga dia. Kau tak payah sibuklah."

"Sudahlah, malas aku nak layan kau!"

"Aku pun tak hingin nak layan kau."

Hassan malas nak terus bertekak lagi  lalu terus beredar tinggalkan Zahid dengan Farisha. Kalau ikutkan amarah dalam hati Hassan, nak dipecahkan kepala Zahid. Sepanjang hidup Hassan, ini kali pertama dia jumpa orang yang berlagak mengaku diri handsome, kelakar dan berduit.

Sewaktu makan tengah hari, Hassan luahkan rasa marahnya pada Johan, Amin dan Shuib.

"Aku tak sangka Isha anggap aku macam abang je. Zahid pulak mulut macam longkang. Ikutkan hati aku pecah jugak mulut Zahid ni." Kata Hassan.

"Mulut Zahid memang macam tu dari sekolah menengah." Kata Amin pula.

"Selalu bergaduh jugak masa sekolah dulu. Cara dia bercakap tu memang bikin panas." Kata Amin lagi.

"Rileklah bro, lupakan jelah Isha tu." Kata Shuib pula.

"Susahlah Shuib, aku dah lama cintakan Isha." Ujar Hassan.

"Baik kau cari awek lain. Bunga bukan sekuntum.." Kata Johan.

"Masalahnya aku tak boleh lupakan Isha. Kitorang dulu dah janji nak pertahankan cinta bersama sampai bila-bila. Korang takde idea ke macam mana aku nak dapatkan Isha balik?" Kata Hassan yang masih cintakan Farisha.

"Kalau aku, baik cari lain je." Pendapat Johan.

"Aku pun." Kata Shuib menyokong pendapat Johan.

"Kau cubalah buat surprise bagi hadiah masa birthday dia." Pendapat Amin pula.

"Betul jugak cakap kau Amin. Hadiah apa aku nak bagi dia nanti?" Tanya Hassan.

"Macam-macam boleh bagi. Tudung ke, kasut ke, jam tangan ke.. Hm apa lagi ya? Kau fikir sendirilah apa yang dia suka. Kau dah lama kenal dia kan?" Jawab Amin.

"Entahlah Amin.. Aku tak tahulah kalau dia nak kat aku lagi. Entah macam mana dia boleh suka mamat poyo tu." Kata Hassan seolah-olah putus asa.

"Apa-apa hal kau berkawan je dulu dengan Isha. Mana tahu nanti dia nak couple dengan kau pulak?" Kata Amin yang cuba memberi semangat kepada Hassan.

Pada waktu malam sebelum tidur, Hassan masih terbayang-bayang wajah Farisha. Hassan masih tak puas hati Farisha boleh couple dengan Zahid. Baru 4 bulan kenal terus couple?

Farisha anggap aku macam abang je? Bertahun-tahun bercinta tiba-tiba dia boleh anggap aku macam abang je? Timbul beberapa persoalan dan pertikaian dalam kepala Hassan sekarang.

Makin difikirkan pasal Farisha makin kusut kepala Hassan. Walaupun Farisha dah couple dengan Zahid tapi Hassan tetap tak dapat lupakan Farisha.

Apabila tiba cuti penggal semester, Hassan sms Farisha.

"Salam, Isha dh bli tkt blk kmpg?"

Hassan tidak ketinggalan sms guna ayat kurang huruf. Lima minit kemudian, handphone Nokia 3310 milik Hassan berbunyi "Teteeettt.. Teteeeet.."

"Salam, ko blk dulula. Aku blk sndiri je nnt."

Hassan menekan laju butang-butang pada telefon bimbitnya.

"Blk dgn akulah nnt aku blikn tkt utk ko sekali."

Dekat 10 minit Hassan tunggu barulah dengar bunyi "Teteeettt... Teteeeet..."

"Xpyh blikn nnt aku bli sndiri je."

Sekali lagi Hassan menekan butang-butang pada telefon bimbitnya untuk membalas sms Farisha.

"Ok bila ko nk bli tkt? Nk blk kmpg bila?"

Jangankan 10 minit, dah dekat setengah jam pun handphone Hassan senyap je. Hassan dah mula rasa tak senang duduk. Kredit dia habis ke? Fikir Hassan sendirian.

Patut ke aku call dia? Nak call ke tak nak? Kenapalah kau dingin dengan aku Isha?

"Lamanya kau tenung handphone?" Tanya Johan.

"Ish, terkejut aku!" Respon Hassan sambil  kedua-dua bahunya terangkat sedikit.

"Kau message awek ke?" Tanya Johan.

"Farisha." Jawab Hassan ringkas.

"Oohhh.." Respon Johan terangguk-angguk sedikit kepalanya.

"Kau nak balik Johor bila?" Tanya Johan lagi.

"Aku balik esok." Jawab Hassan.

"Aku pun balik esok jugak. Nanti esok pagi kita gerak sama-samalah." Kata Johan.

"Ok boleh je." Kata Hassan sambil melihat handphone di tangannya.

Pada keesokan paginya, Hassan dan Johan keluar dari hostel bersama. Amin dan Shuib pula nak balik tengahari. Hala tuju Johan ke Kuala Lumpur manakala Hassan pula ke Johor.

Dalam bas pun, Hassan masih teringatkan Farisha. Ditenungnya handphone yang berada di tangan kanan. Hassan masih terfikir sama ada dia perlu call atau sms Farisha sekarang.

Hassan betul-betul nak sms Farisha tapi dipendamkan sahaja keinginannya itu. Setelah Hassan simpan handphone, dia pejam mata untuk melelapkan dirinya. Namun, wajah Farisha masih terbayang-bayang dalam kepala Hassan.

Setelah lima jam setengah perjalanan dari Stesen Puduraya, barulah Hassan tiba di Stesen Larkin. Hassan ambil keputusan untuk menaiki teksi sahaja walaupun menyedari tambang teksi jauh lebih mahal dari tambang bas. Tidak susah untuk mendapatkan teksi di sini, tahu-tahu sahaja Hassan dah dapat naik satu daripada teksi yang berderet-deret di Stesen Larkin.

"Nak pergi mana?" Tanya pakcik teksi.

"Taman daya." Jawab Hassan.

"Oohhh pakcik pun tinggal kat Taman Daya." Kata pakcik teksi dengan nada ceria.

"Tapi awak nak pergi Taman Daya belah mana?" Tanya pakcik teksi lagi.

"Jalan Bertam dekat Masjid Hidayah." Jawab Hassan.

"Ooohh baguslah rumah awak dekat masjid. Pakcik duduk kat Jalan Rumbia pun tak jauh dari masjid." Ujar pakcik teksi.

Hassan hanya tersenyum mendengar jawapan tersebut. Suasana senyap seketika melainkan bunyi enjin dan sedikit bunyi aircond kereta teksi pakcik.

"Umur awak berapa tahun?" Tanya pakcik setelah lima minit senyap.

"19 tahun." Jawab Hassan ringkas.

"Belajar lagi ke?" Tanya pakcik lagi.

"Ya, pakcik. Saya sambung belajar kat UPM Selangor." Terang Hassan.

"Eh, samalah dengan anak pakcik! Dia pun belajar kat UPM. Dah setahun dia kat sana. Baru semalam pakcik amik dia kat Larkin." Kata pakcik teksi.

"Anak pakcik yang mana satu ya? Mungkin saya kenal?" Tanya Hassan pula.

"Nama dia Amira. Awak kenal ke?"

"Amira? Maaflah saya tak kenal, lagi pun saya tak sampai setahun kat UPM tu."

"Ooohh takpe yang penting masa belajar, belajar betul-betul. Jangan macam pakcik dulu sekolah pun tak habis."

Tidak sampai setengah jam perjalanan, teksi yang dinaiki Hassan pun tiba di depan rumahnya. Setelah membayar duit tambang, Hassan keluar dari teksi tersebut. Sebelum pakcik teksi itu beredar, Hassan sempat tengok pintu depan teksinya tertulis 'Mazlan bin Hamdan'.

"Assalamualaikum!" Ucap Hassan sambil membuka pintu pagar rumahnya yang tidak berkunci.

"Wa alaikumussalam!" Jawab seorang budak lelaki gempal yang sedang menongkat basikalnya.

"Mak, Bang Hassan dah balik!" Jerit budak tersebut sambil berlari masuk ke dalam rumah.

Hassan hanya tersengih melihat respon adiknya. Setelah membuka kasut, Hassan masuk ke dalam rumah.

"Bang Hassan, mak panggil makan." Pelawa adik Hassan.

"Kau dah makan ke Norman?" Tanya Hassan setelah meletakkan beg dalam biliknya.

"Belum." Jawab Norman lalu berjalan ke dapur.

"Hassan, meh la makan sekali." Pelawa Zaleha.

Hassan terus basuh tangan kemudian ambil tempat duduk di meja makan.

"Hassan bertolak pukul berapa dari sana?" Tanya Zaleha.

"Pukul 10 mak." Jawab Hassan sambil cedok nasi.

"Bang Hassan baca doa makan." Kata Norman sambil tadah tangan.

"Bismillahirrahmanirrahim.. Allahummabariklana fima Razak tana wa qina 'azabannar." Bacaan doa makan dari Hassan.

"Aamiiin" Ucap Norman sambil menekup mukanya sendiri.

Hassan ambil lauk ayam masak merah lalu diletakkan di pinggan nasinya. Kemudian Hassan ambil pula lauk sayur kobis sebanyak tiga sudu besar. Hassan makan dengan penuh berselera.

"Hassan dah solat Zuhur ke?" Tanya Zaleha.

"Dah, tadi bas ada berhenti kat mana entah. Hassan solat jamak Zuhur dengan Asar sekali." Jawab Hassan lalu sambung suap nasi dan mengunyah.

"Bang Hassan nanti kita main game PS2 ya?" Norman tiba-tiba mencelah.

"Main game malam sikit ya. Mak nak tengok TV kejap lagi." Tegur Zaleha.

"Bang Hassan nanti malam kita main Tekken 4 tau?" Kata Norman.

"Yelah tunggu malam nanti." Balas Hassan.

No comments:

Post a Comment

Pertahankan Bersama Bab 5

2004 Sewaktu Hassan di dalam perpustakaan, dia ternampak Farisha dan Zaidi duduk berdua-duaan. Walaupun terasa cemburu tetapi Hassan cuba...